• NL
  • EN

We lanceerden onze datainzagetool: My Data Done Right

We launched our data access tool: My Data Done Right

We hebben op 25 oktober—vijf maanden na het ingaan van de AVG—onze nieuwe datainzagetool gelanceerd: My Data Done Right. We hebben al een jaar of acht ervaring met het draaien van een tool waarmee je je eigen gegevens op kunt opvragen bij bedrijven en andere instellingen. Die ervaring hebben we aangewend om de nieuwe tool zo makkelijk mogelijk te maken in het gebruik. Vrijwilligers kunnen de inhoud van de tool (vooral de adressen) nu up-to-date houden. Meer dan twintig vrijwilligers hebben meer dan duizend organisaties toegevoegd aan de database. Een unieke eigenschap van de tool is dat alle persoonlijke data op de computer van de gebruiker blijft. Echt privacy by design dus. De tool is zo ontworpen dat deze makkelijk in alle andere Europese landen kan worden uitgerold; het vertalen en lokaliseren zit al in de code ingebouwd. De lancering werd breed opgepakt in de media. De website is in iets meer dan twee maanden bijna 18.000 keer bezocht en duizenden mensen hebben inmiddels een verzoek ingediend.

Eén manier waarop de tool ingezet kan worden is door onze achterban op te roepen om een inzageverzoek te doen zodra er een bedrijf verwikkeld is in een dataschandaal. We deden dit bijvoorbeeld door mensen op te roepen om bij Facebook hun reputatiescore op te vragen, toen bekend werd dat Facebook van gebruikers een score bijhield over hun betrouwbaarheid.

On the 25th of October—five months after the start of the General Data Protection Regulation—we launched our new data access tool: My Data Done Right. We had eight years of experience with running a tool which lets you request your own data from businesses and other organizations. We used that experience to make our new tool as easy to use as possible.

Volunteers can now keep the contents of the tool (especially the addresses) up to date. More than 20 volunteers have added more than 1000 organizations to the database. A unique aspect of the tool is that all personal data remains on the computer of the user. True privacy by design. It has been designed to be easily rolled out in other European countries; the possibility for translation and localisation is already built into the code.

The launch was broadly announced in the media. The website has been visited almost 18.000 times in two months and thousands of people have submitted a request.

One important way in which we will use the tool is by asking our supporters to submit a request each time a company is involved in a data scandal. We have done this for example by calling on people to request their reputation score from Facebook when it got out that Facebook kept such a score on people’s trustworthiness.